Nooit doen: yoghurt en vers fruit mengen

Yoghurt, protease, eiwitsplitsende enzymenYoghurt en verse kiwi of ananas. Combinaties die je beter niet kunt maken. Natuurlijk zijn ze allemaal gezond maar eenmaal gemengd met elkaar kan je ze niet lang laten staan. Na een tijdje gaat de yoghurt schiften en ontstaat een bittere smaak. Hetzelfde geldt voor andere zuivelproducten zoals kwark en room.

Enzym protease

Dat komt door het enzym protease, dat in de verse kiwi en ananas zit. Het enzym knipt eiwitten (proteïnen) in kleinere stukjes waardoor ze minder vocht kunnen vasthouden. Dan komt vocht vrij en gaat de yoghurt bitter smaken. Protease zit ook in verse papaja.

Gelatine

Hetzelfde probleem heb je met een gelatinepudding waar je verse ananas, kiwi of papaja in stopt. Protease breekt ook eiwitrijke geleermiddelen af, zoals gelatine maar ook agar. Dus als je een pudding of mousse wilt maken met verse kiwi, ananas of papaja, en gelatine of agar gebruikt voor de stolling/stevigheid, dan lukt dat niet. Door de afbraak van het eiwit treedt er geen stolling op.

Enzymen en verhitten

Enzymen zijn zelf kleine eiwitjes. Net als het eiwit van eieren stollen ze bij 60°C. Na stolling kunnen ze niet meer ‘knippen’. Verhit fruit (uit blik bijvoorbeeld) mengen met zuivel of gelatine kan daarom wel.

Vlees

Maar de eiwitsplitsende enzymen uit het fruit kun je ook vóór je laten werken. Voeg ze toe aan een vleesmarinade en je krijgt je malser vlees. Ook daar knippen ze eiwitten stuk. Maar nu van het vlees.

Marineer kippen- of varkensvlees eens een half uur in een marinade van vers ananassap.

, , , , , , , ,

23 Responses to Nooit doen: yoghurt en vers fruit mengen

  1. Frida 07/02/2012 at 19:52 #

    Daar ben ik ooit door schade en schande achter gekomen, toen ik als student een lekkere kwarktaart met verse kiwi wilde maken: bitter en de gelatine zat in stukjes in de taart. Het was jammer van de taart, maar wel leuk proefondervindelijk vastgesteld!

  2. Kitty Kilian 15/03/2012 at 12:52 #

    Ik maak elke ochtend een ‘milkshake’ van sinaasappelen, banaan en yoghurt. Die drinken we gewoon meteen op. Maar is dat wel een goede combinatie qua voedingswaarde? Niet al je een ijzertekort hebt, maar dat hebben we niet. Maar in het algemeen?

  3. Roelina Dijk 19/03/2012 at 16:10 #

    Hallo Kitty, jullie zijn prima bezig met de shakes. Een goed begin van de dag. Maar gebruiken jullie wel magere yoghurt? En geen volle? Dat laatste maakt het namelijk minder gezond. In de zomer kan je in plaats van sinaasappelen aardbeien nemen als variatie.

    Het ijzerverhaal dat maakt hier sowieso niet veel uit. Vers fruit en yoghurt zijn zelf geen (belangrijke) bronnen van ijzer.

    Over het ijzer even kort:
    Er zijn 2 soorten ijzer. Van dierlijke (heem-ijzer) en plantaardige herkomst (non-heem ijzer). Je lichaam neemt heemijzer (uit vlees) makkelijker op dan non-heem ijzer (van volkorenbrood, appelstroop of groene groenten bijvoorbeeld).

    Over non-heemijzer:
    – Calcium (melk of yoghurt), peulvruchten en koffie en thee remmen de opname van non-heemijzer als je het bij dezelfde maaltijd inneemt.
    – Vitamine C (uit sinaasappelen bijvoorbeeld) zorgt juist voor een betere opname van non-heem ijzer.

    • Kitty Kilian 07/04/2012 at 08:34 #

      Ja, magere yoghurt! Al mijn hele leven.
      Over die ijzeropname, interessant voor een hele post misschien. Er zijn nogal wat mensen die een tekort hebben!

      • Roelina Dijk 18/04/2012 at 17:18 #

        test: komt eraan kitty.

    • Hans 08/06/2014 at 17:25 #

      Het is maar de vraag of magere zuivel gezonder is dan volle zuivel. Volgens onderzoek van ’s werelds meestgeciteerde voedingswetenschapper Willett zou het zelfs wel eens andersom kunnen zijn. Zie http://www.newscientist.com/article/dn25102-is-fullfat-milk-best-the-skinny-on-the-dairy-paradox.html#.U5SOGXJ_sQN

    • john 04/08/2014 at 17:45 #

      Aan het begin van de dag is volle yoghurt geen probleem. Het meer aan vet tegenover bojvoorbeeld mager yoghurt geeft je veel langer een vol gevoel. Daarom is de kans veel kleiner dat je later op de morgen loopt te snacken door een hongergevoel.

    • Marja 01/02/2016 at 18:20 #

      Waarom magere ipv volle yoghurt? Waarom bang voor vetten? Ik snap dat echt niet!

  4. Nina 20/08/2012 at 10:30 #

    Dus als ik het goed begrijp is mijn ontbijt magere kwark met verse kiwi en wat muesli niet zo handig?

    • Roelina Dijk 20/08/2012 at 11:52 #

      Hallo Nina,

      Hangt er vanaf of je het direct opeet of dat je het een tijdje laat staan. Eet je het gelijk op dan is er niks aan de hand. Laat je het een tijdje staan dan kun je dat beter niet doen. Anders ontstaat er een bittere smaak en gaat het schiften.

  5. Jannemieke 13/03/2013 at 15:56 #

    Beste Roelina,

    Via google hier terechtgekomen, wat een interessante site hebben jullie! Maar nu mijn vraag: klopt het dat de opname van vitamine C geremd wordt door fruit te combineren met melk of yoghurt? Ik lees verschillende berichten op het www.

    Dank alvast!

    • Roelina Dijk 14/03/2013 at 15:43 #

      Hallo Jannemieke,
      Dank je wel! Leuk om te horen. Maar over je vraag, bedoel je daar niet mee de opname van ijzer (ipv opname vitamine C)?
      Dat is namelijk wel een bekend gegeven. Zie een van de reacties hierboven voor mijn uitleg.

      Ik hoor het graag van je.

  6. Jannemieke 15/03/2013 at 12:53 #

    Nee, ik bedoelde inderdaad de opname van vitamine C. Op http://www.devegetarier.nl/recepten/specials-divers/eten-met-effect wordt dit o.a. benoemd. Mogelijk is het een hardnekkig misverstand dat bij veel mensen bestaat, en gaat het over de opname van ijzer (dat wist ik overigens niet, dus vond dit artikel heel leerzaam).

    • Roelina Dijk 23/04/2013 at 20:45 #

      Hallo Jannemieke, sorry het duurde even door drukte op mijn werk. Maar ik kom nog terug op het vitamine C verhaal. Zoals je zelf al aangeeft is dat een misverstand.
      Het gaat inderdaad om de opname van ijzer. Stoffen als calcium, peulvruchten, thee en koffie remmen de opname van (non-heem) ijzer. Vitamine C bevordert de opname van (non-heem) ijzer. Non-heem ijzer is vooral afkomstig van plantaardige bronnen.

  7. banaan 19/07/2013 at 21:40 #

    Mijn fitnesstrainer zegt dat magere kwark met ananas heel goed werkt.
    Hij zegt dat de eititten dan langzaam opgenomen worden

    • Hans 08/06/2014 at 17:20 #

      Dat klopt niet, banaan. De eiwitten worden afgebroken, althans als je het mengsel een tijdje laat staan. En in ananas zit ook nog eens relatief veel van dat eiwitsplitsende enzym.

      • Roelina Dijk 09/06/2014 at 19:53 #

        Sorry, banaan doet dat niet. Het zijn echt de enzymen in de verse fruitsoorten kiwi’s, ananas en papaja.

        • Hans 09/06/2014 at 21:07 #

          Haha, ik denk dat we hier een spraakverwarring hebben 😉 Ik heb het over de forumdeelnemer banaan, niet over de fruitsoort. Banaan kun je inderdaad prima mengen met zuivel, net als bijvoorbeeld appel, sinaasappel, bessen. Maar meloen (familie van de kiwi) bijvoorbeeld weer niet.

          • Roelina Dijk 09/06/2014 at 21:16 #

            Ha, nu zie ik het ook 🙂 ik zie in eerste instantie alleen jouw reactie. Op de website zie ik nu idd de context.

  8. john 04/08/2014 at 17:50 #

    Het hang er vanaf wat voor vers fruit je gebruikt. De problemen die je beschrijft komen bijna alleen voor bij ananas en kiwi. Bij bosvruchten en aardbeien niet. Ananas bevat bovendien veel suikernet als banaan. Ga ja na het ontbijt nog lekker in stuk rennen dan is dat natuurlijk minder een probleem. De suiker spiegel en daarmee de insuline produktie schiet door die suikers wel lekker omhoog. Dus: oppassen met zoete vruchten in de ochtend. Ook een glas sinaasappelsap is niet gezond zo vroeg.

  9. Poepje 08/11/2016 at 00:11 #

    Ik lees zoveel tegenstrijdige informatie op internet.
    Is kwark met ananas, die ik direct opeet, slecht voor me? Neemt mijn lichaam dan minder eiwitten op?
    Een bodybuilder heeft mij verteld dat het juist zorgt voor een betere eiwit opname.

    • Roelina Dijk 08/11/2016 at 23:26 #

      Nee, dat is zeker niet slecht voor je. Het enige dat de ananas doet met de eiwitten van de kwark is ze alvast voor verteren. In kleinere stukjes breken zeg maar. Dat kan dan inderdaad voor een iets snellere opname van de eiwitten zorgen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kwarktaart | And Other Things - 12/05/2015

    […] Aardbeien (250 gram) (meerdere soorten fruit kun je hiervoor kiezen, al leent niet elke fruitsoort zich even goed hier voor, dit omdat bijvoorbeeld ananas en kiwi enzymen afbreken waardoor de gelatine niet er voor kan […]

Geef een reactie