Hello Fresh, hoe ging het verder?

Hello fresh tweede week boxWeek 2 met de maaltijdbox begon niet goed. Na het sporten, rond half 12 op zondagochtend, keek ik uit het keukenraam.

En verrek daar stond de doos van Hello Fresh al onder de aanhanger. Dat verbaasde me.

De eerste keer kreeg ik een sms-je met het verwachte tijdstip van bezorgen. Dat klopte toen exact.

Nu had ik helemaal niks gehoord. Tot er om 12 uur een sms binnenkwam met de verwachte bezorgtijd; half zes ’s middags zou de doos gebracht worden. Ja, ja, ……

Maar met week 3 was alles weer op orde en werd de doos keurig op het beloofde tijdstip afgeleverd.

Net een kadootje

Ook nu weer blij verrast met de groenten die in de boxen zaten. Shame on me maar daar zaten soorten bij die ik nog nooit had geproefd. Rettich en koolraap bijvoorbeeld, net als de raapjes van de maaltijdbox van week 1.

Met de boxen van week 2 en week 3 ging ik grondig te werk: temperatuur meten, losse groenten en verpakkingen beoordelen, alles fotograferen, artikelen wegen en de recepten doornemen.

Maaltijdbox van de tweede week
Maaltijdbox van de tweede week

Eerste indruk?

Ook nu prima. Alles ziet er netjes en verzorgd uit met verse groenten.

Maaltijdbox van de derde week
Maaltijdbox van de derde week

Hoe zit het met de temperatuur?

De temperatuur van beide dozen was goed: net onder 7°C maar gemeten met mijn eigen, helaas niet geijkte, koelkastthermometer.

Maar op de etiketten van de vlees-, kip- en visproducten staat dat je ze bij hooguit 4°C mag bewaren. Bewaar je deze voedingsmiddelen bij hogere temperaturen dan is dat van invloed op de houdbaarheidstermijn. Je kunt de producten dan minder lang bewaren en de kans op bederf neemt toe.

En als ik me dan alvast de zomer voorstel …. dan ben ik heel benieuwd wat er dan gebeurt.

Ai, die etiketten

Tweede indruk? Zelfde soort etiketteerfouten als de maaltijdbox van week 1. Hieronder noem ik er een paar maar deze lijst is zeker niet volledig. Dat vind ik echt een minpunt.

Etiketteerfouten onder meer:

[unordered_list style=”red-x”]

  • voedingswaardedeclaratie staat er niet juist op: varkensvlees, zalmfilet, kipshoarma, heekfilet
  • naam leverancier ontbreekt of staat er niet volledig op: geldt voor bijna de meeste producten
  • vermelding land van oorsprong of plaats van herkomst ontbreekt: bij alle losgeleverde groenten
  • hoeveelheid product ontbreekt (gewicht of volume): zalmfilet en heekfilet

[/unordered_list]

Vis half bevroren

Wat me verder opviel bij zowel de zalm- als de heekfilet, is dat ze nog half bevroren waren. Op zich niet zo’n ramp maar dan moet wel op het etiket staan dat het een ingevroren product is geweest. En dat stond er niet op.

Verder denk ik dat het vlees, de kipshoarma en de vis, verpakt zijn zonder lucht en met een speciaal gasmengsel. Ik kan dat thuis niet controleren natuurlijk maar meestal is dat het geval bij dit soort semiharde verpakkingsschaaltjes geseald met folie.

Zijn ze inderdaad verpakt zonder lucht dan had dat ook op het etiket moeten staan.

Schnitzel vermomd als varkensfilet

Nog een dingetje over het etiket van het varkensvlees en het meegeleverde receptenboekje. Winterse raapjes met couscous en varkensschnitzel was één van de maaltijden. Op de foto van Hello Fresh ziet het er heerlijk uit zoals je hieronder kunt zien.

Winterse raapjes met varkensschnitzel

Alleen zat er bij mij geen schnitzel in de doos maar varkensfilet terwijl ook het etiket van het vlees schnitzel vermeldde.

Het smaakte verder prima hoor dat was het probleem niet. Maar het is toch iets anders dan werd beloofd. Schnitzel is echt een heel ander soort product dan varkensfilet.

Hello fresh derde week varkensvlees
Varkensfilet in plaats van varkensschnitzel

 

En wat aten we?

Het receptenboekje beloofde de volgende maaltijden in week 2:

[unordered_list style=”tick”]

  • op de huid gebakken Schotse zalmfilet met farfalle en citroen
  • winterse raapjes met couscous en varkensschnitzel
  • Oosterse noedels met gewokte sugarnaps, broccoli en pinda’s

[/unordered_list]

En in week 3:

[unordered_list style=”tick”]

  • pitabroodjes met kruidige kipshoarma en frisse salade met komijndressing
  • winterse koolraap met Noordzeeheekfilet en aardappelpuree
  • romige groene curry met pandanrijst en ei

[/unordered_list]

Hoe smaakte het?

“Je hebt weleens lekkerder gekookt mam”, was de reactie van zoon op de maaltijd met de zalmfilet maar voor de rest hoorde ik hem niet klagen.

Ook dochter was milder met haar oordeel. De heekfilet beviel haar zeer goed net als de curry met rijst en ei. Man en ik vonden eigenlijk alles prima smaken.

Hoeveelheid groente en energie

Vorige keer merkte ik op dat de hoeveelheid groente onvoldoende was. In week 2 was dat niet anders. Twee maaltijden werden geserveerd met sla: omgerekend circa 30 gram per persoon. Ook te weinig.

Eigenlijk zou Hello Fresh een combinatie met een andere (zwaardere) groente moeten maken. Maar de maaltijd met de noedels was qua groente meer dan goed: ruim boven 200 gram per persoon.

In week 3 was het veel beter met de hoeveelheid groente. Nu werd de sla, horend bij de kipshoarma, gecombineerd tot een salade samen met de rettich. En ook de andere twee maaltijden bevatten voldoende groenten.

Hoe nu verder met Hello Fresh?

Wij zijn gestopt met de doos. Waarom? We vinden het aan de dure kant. Ik weet het, het scheelt tijd en waarschijnlijk impulsaankopen in de supermarkt. Maar toch. Komt daarbij dat de etikettering nog lang niet op orde is. Als vakidioot vind ik dat echt niet kunnen.

Verder vermeld Hello Fresh op de website ‘Het uitgangspunt bij de keuze van ingrediënten is dat de ze van dichtbij komen, uit Nederland of omringende landen’.

Veldsla en jonge slablaadjes uit Italië vind ik niet echt uit de buurt komen. Deze producten worden ook gewoon in Nederland geteeld. En van de los meegeleverde groenten kan ik niet achterhalen waar ze vandaan komen, terwijl dat echt iets is waar ik op let als ik groenten koop.

Wat ga ik missen?

Maar oh, wat was heerlijk om even niet na te hoeven denken over wat ik in vredesnaam nu weer ga koken. Even niet naar de supermarkt te hoeven beviel ook heel erg goed. En dat ik nu groenten gegeten heb die ik nog nooit eerder had geproefd. Echt erg leuk.

Misschien dat ik de doos over een paar maanden weer probeer. Voor nieuwe kookinspiratie, om te kijken hoe het dan met de kwaliteit is en hoe het zit met de etiketten natuurlijk.

13 gedachten over “Hello Fresh, hoe ging het verder?”

  1. Wat een uitgebreide review van de Hello Fresh box. Heel handig, want ik heb al diverse keren verleidelijk naar de boxen gekeken. Vooral als er dan bij een tijdschrift weer een tegoedbon van €20 zat.
    Maar als ik dit lees, weegt de Hello Fresh box niet op tegen onze wekelijkse groentetas. Iedere donderdag halen we een Proef Vitatas bij de groenteboer. Daarin zit minimaal 3 verschillende bio/biodynamische groente. Voor ons gezin met 2 kleine kinderen kan ik daar meestal 4-5 maaltijden mee maken. Het grote voordeel is dat ik niet dagelijks na hoef te denken: wat eten we vandaag. Ik laat me leiden door de groente uit de tas en bedenk daar de rest van de maaltijd bij. En omdat ik al vooraf op de website kan zien wat er deze of volgende week in de tas zal zitten, kan ik er mijn boodschappenlijst op aanpassen. Heel handig en heel gezond.

  2. Heb je Hello fresh zelf nog benaderd over die etikettering? Ben eigenlijk wel heel benieuwd wat hun antwoord dan is…

  3. Dag Dames. Dit stuk is weer net zo fijn als deel één. En ik hoop dat ‘Hello Fresh’ zich de kritische noten alsnog persoonlijk aantrekt en in hun aanpak verwerkt. Wie weet dat ik het dan zou aandurven het antwoord op de vraag (wat eten we vandaag) aan ‘Hallo Vers’ uit handen te geven. Voorlopig hou ik het toch nog even bij ‘Dag Vers’ of, voor de variatie, bij ‘Uit Eten’.

    1. Roelina Dijk

      Hallo Huub, ze hebben gereageerd op de stukken en gaan er wat mee doen. Wat en hoe precies dat weet ik niet. Maar die etiketteer dingen kunnen ze eigenlijk vrij gemakkelijk doorschuiven naar de bedrijven die hen voorzien van de producten. Zelf ben ik benieuwd hoe het er over een halfjaar uitziet en of een en ander dan verandert is.

    1. Roelina Dijk

      Hallo Huub, de zoekfunctie zat er wel maar iets lager in de sidebar. Heb hem gelijk omhoog gehaald. Thuisafgehaald.nl ken ik. Of weet ik moet ik eigenlijk zeggen. Heb me er ook voor aangemeld met het idee zelf maaltijden erop te zetten, maar daar is het bij gebleven. Eigenlijk ben ik 1-2 keer per week erg blij met mijn kliekjes en hebben we dan een gevarieerd avondmaal.

      Maar ik vind het een erg leuk initiatief en ga er zeker zelf wel wat mee doen ergens in de (hopelijk nabije) toekomst! Doe jij er aan mee?

  4. Hi Roelina,

    Mooi naam trouwens nog nooit eerder gehoord!

    Bedankt voor je fijne review over HelloFresh ik heb er erg veel aan gehad, en ik heb inmiddels zelf ook HelloFresh 2 keer mogen ervaren ik denk dat ik binnenkort nog een keer een box ga bestellen. Omdat ik zo te spreken ben over HelloFresh heb ik zelf ook mijn ervaring geschreven waarmee ik mensen die nog twijfelen om het wel of niet te doen over de streep kan halen.

    Ik vindt namelijk dat naast het vooral makkelijke van HelloFresh er nog veel meer voordeel aan zit, dat het wat duurder is dat mag duidelijk zijn en dat dat terecht is ook, echter geloof ik ook dat HelloFresh een erg gezond concept is waarmee vele Nederlanders een gezondere levensweg mee in kunnen slaan, zeker als je weet dat overgewicht een groot maatschappelijk probleem is, dit mede dankzij de vele slechte producten in de Nederlandse supermarkten natuurlijk met de daarbij behorende reclames, maar goed dit is een heel ander verhaal en een andere discussie maar je begrijpt waar ik heen wil denk ik.

    Wat ik wil zeggen is dat HelloFresh ook bijdraagt aan een gezondere maatschappij aangezien het gebruikmaakt van natuurlijke en verse producten, en dan nog niet te spreken over de plaatselijke economie omdat het vooral regio producten gebruikt.

    Wat mij betreft dus meer plus punten dan alleen maar het makkelijke van geen boodschappen hoeven doen en snel eten bereiden.

    Ik ben ook benieuwd naar wat je van mij review vind en ik hoop niet dat dit als reclame wordt gezien. Je vindt mijn HelloFresh ervaring hier > http://www.dieet-afvallen.nl/hellofresh

    X Laura.

  5. Na twee weken hello fresh ben ik overgestapt op Beebox. Biologische lokale groenten, altijd biologisch vlees en ze hebben een koolhydraatarme variant. Daar zitten altijd zeer ruime hoeveelheden groenten in. Even duur als hello fresh maar dan betere kwaliteit. Ze werken duurzamer, geen doos maar een inwisselbare krat, recepten online in plaats van kaarten.
    Ze gebruiken koelelementen.
    Allerlei soorten groenten dus we eten zeer gevarieerd, niet meer naar de supermarkt en niet hoeven nadenken over het eten. En heel vaak erg lekker! Ze hebben ook een vegabox.

  6. Sjoerd-Jan van Wou

    “Hello, hello! Zo Kan Het Ook!”

    Daarop zijn wij geabonneerd.

    Op vijf minuten fietsen van huis ligt een Demeter-boerderij met een winkel erbij. Daar pak je een rieten mand. Daarin drapeer je al je verse groenten als een stilleven – zonder verpakkingsmateriaal.

    Vervolgens reken je een zeer, zeer bescheiden bedrag af (!) en je doet de producten in herbruikbare (groente)netjes, een soort boodschappentas, zeg maar.

    De winst: lekker goedkoop, zelf kiezen, geen vergif, geen afval van verpakkingsmaterialen.

    En je krijgt gratis een lesje ‘voedselgeschiedenis’: van alle producten weet je opeens hoe ze ooit smaakten, in grootmoeders tijd.

  7. Zo veilig is ‘Hello Fresh’ niet. Als alles zo ‘dichtbij is’… Waarom dan een hele dag rondrijden? Met een directe verbinding ‘Hulst NL – Zwevegem BE) is het versneden vlees al anderhalf uur onderweg. En dus langer want ‘er wordt rondgereden’. En inderdaad hoe voedselveilig is het als de koerier die doos achterlaat aan de voordeur of bij de buur die denkt dat 10° een koele plek is…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven